Kako razvijati pripovjedne vještine kod djece s teškoćama u učenju?

2024-11-20

Pripovjedne sposobnosti predstavljaju važan aspekt dječjeg jezičnog razvoja jer omogućuju izražavanje misli, razumijevanje događaja i razvijanje socijalnih vještina. Međutim, djeca s teškoćama u učenju često se susreću s izazovima u strukturiranju priča, razumijevanju vremenskog slijeda događaja ili povezivanju uzroka i posljedica

1. Značaj pripovjednih sposobnosti

Djeca s teškoćama u učenju često imaju poteškoće u organizaciji i produkciji narativnog diskursa, što se može odraziti na njihovo akademsko postignuće i socijalnu integraciju. Prema istraživanjima, vještine pripovijedanja ključne su za razumijevanje priča, rješavanje problema i razvijanje kritičkog mišljenja (Bishop & Snowling, 2004). Osim toga, narativna produkcija povezana je s općim jezičnim razvojem i sposobnošću razmjene informacija u svakodnevnim situacijama.

2. Izazovi kod djece s teškoćama u učenju

Djeca s teškoćama u učenju često pokazuju:

  • Ograničen rječnik: Nedovoljna raznolikost riječi otežava izražavanje složenih ideja.
  • Poteškoće s vremenskim slijedom: Priče mogu biti nepovezane ili bez logičnog slijeda.
  • Problemi u razumijevanju uzročno-posljedičnih veza: Događaji u priči ne prate logiku, što otežava razumijevanje.
  • Kratke i jednostavne rečenice: Nedostatak deskriptivnog jezika smanjuje bogatstvo narativa (Westerveld & Gillon, 2010).

3. Praktične strategije za razvoj pripovjednih vještina

3.1. Korištenje slikovnica i vizualnih poticaja

Slikovnice, stripovi i vizualni materijali mogu pomoći djeci u strukturiranju priče. Vizualni podražaji potiču maštu i olakšavaju razumijevanje slijeda događaja. Roditelji i učitelji mogu koristiti tehnike poput:

  • Postavljanja pitanja: "Što misliš da će se dogoditi sljedeće?"
  • Poticanja opisivanja slika: "Kako izgleda glavni lik?"

3.2. Strukturirane priče

Djeca s teškoćama u učenju bolje reagiraju na strukturirane priče. Model STEPS (Setting, Trigger, Events, Problem, Solution) pomaže u učenju narativnog okvira (Hughes et al., 1997). Primjerice:

  • Situacija: Gdje se radnja odvija?
  • Okidač: Što se događa?
  • Problem: S kojim izazovom se suočavaju likovi?
  • Rješenje: Kako je problem riješen?

3.3. Uloga igara u razvoju pripovijedanja

Društvene igre, poput igre uloga, mogu pomoći djeci u razvoju socijalnih i jezičnih vještina. Igre poput "Nastavi priču" potiču djecu da dodaju nove elemente priči, čime se razvija kreativnost i sposobnost planiranja narativa.

3.4. Korištenje digitalnih alata

Digitalne aplikacije za stvaranje priča, poput Storybird ili Toontastic, omogućuju djeci da vizualiziraju i strukturiraju svoje priče na interaktivan način. Ove aplikacije potiču autonomiju i kreativnost, istovremeno nudeći povratne informacije o pripovjednom procesu.

4. Savjeti za roditelje i učitelje

  • Pohvala i poticanje: Djeca bolje reagiraju kada se osjećaju sigurno i podržano. Pohvalite svaki njihov trud.
  • Postavljanje pitanja: Vodite dijete kroz priču postavljanjem pitanja poput: "Što se prvo dogodilo?" ili "Zašto je to važno?"
  • Redovita praksa: Pripovijedanje neka bude dio svakodnevnih aktivnosti, poput razgovora o danu ili stvaranja vlastitih priča.

5. Zaključak

Razvijanje pripovjednih vještina kod djece s teškoćama u učenju zahtijeva strpljenje, kreativnost i individualizirani pristup. Uz primjenu znanstveno utemeljenih metoda i uz poticajno okruženje, djeca mogu unaprijediti svoje sposobnosti izražavanja i razumijevanja. Ovo ne samo da doprinosi njihovom akademskom uspjehu, već i boljoj socijalnoj uključenosti te samopouzdanju.

(Bishop & Snowling, 2004; Westerveld & Gillon, 2010; Hughes et al., 1997)

Izradite web-stranice besplatno! Ova web stranica napravljena je uz pomoć Webnode. Kreirajte svoju vlastitu web stranicu besplatno još danas! Započeti