Pripovijedanje u predškolskoj dobi
1. Kako odrasli trebaju pričati priče (modeliranje)
Dijete uči pripovijedati slušajući priče koje imaju jasnu strukturu. Odrasli su glavni model.
Važne značajke priče odraslog:
-
Jasna struktura: početak – sredina – kraj
-
Jednostavan rječnik i kratke rečenice
-
Uzročno-posljedične veze ("jer", "zato", "onda")
-
Emocije i ciljevi likova ("bio je tužan", "htio je…")
Primjer modela (4–5 god.):
"Jednom je jedan dječak išao u park. Vidio je veliki tobogan i htio se spustiti. Prvo se malo bojao, ali mama mu je pomogla. Na kraju se spustio i bio je jako sretan."
(Ovakvo modeliranje dokazano potiče razvoj makrostrukture narativa; npr. (Peterson & McCabe, 1991)).

2. Kako poticati dijete da samo ispriča priču
Ključno je ne ispitivati, nego zajednički graditi priču (scaffolding).
a) Poticajna pitanja (otvorena, ali vođena)
-
"Što se ovdje događa?"
-
"Tko je ovo?"
-
"Što se dogodilo poslije?"
-
"Kako se on/ona osjeća?"
-
"Zašto se to dogodilo?"

➡️ Izbjegavati pitanja tipa "Je li to dobro ili loše?" (zatvorena, ne potiču naraciju).
b) Vizualna podrška
-
slikovnice bez teksta
-
nizovi slika (sekvence)
-
lutkice ili figurice
Vizualni poticaji značajno olakšavaju planiranje priče i organizaciju sadržaja (Berman & Slobin, 1994).
c) Zajedničko pripovijedanje
Odrasli započne, dijete nastavlja:
Odrasli: "Ovdje je djevojčica koja je nešto izgubila…"
Dijete: "I onda je plakala…"
Odrasli: "Da, plakala je jer…"
3. Što je važno da dijete navede u priči (ključni elementi)
U predškolskoj dobi ne očekuje se "zrela" priča, ali postoje temeljni elementi.
Osnovni elementi (makrostruktura):
-
Lik(ovi) – tko sudjeluje
-
Mjesto / situacija – gdje se radnja odvija
-
Događaj / problem – što se dogodilo
-
Radnja / pokušaj – što lik čini
-
Ishod – kako završava
(Ovi elementi su temelj većine narativnih modela; npr. (Stein & Glenn, 1979)).
Jezični pokazatelji razvoja:
-
uporaba glagola u prošlom vremenu
-
veznici: i, onda, jer
-
riječi za emocije (tužan, sretan, ljut)
4. Kako dječje priče tipično izgledaju (razvojno)
3–4 godine
-
niz nepovezanih rečenica
-
opis slika bez jasne radnje
"Ovdje je pas. On trči. I lopta."
4–5 godina
-
pojavljuje se problem i slijed događaja
-
uzrok i posljedica još nisu uvijek jasni

"Dječak je pao i plakao. Mama je došla."
5–6 godina
-
jasniji početak i kraj
-
emocije i motivi likova
"Djevojčica je izgubila igračku, bila je tužna, tražila ju je i na kraju ju je našla."
(Ovakav razvojni slijed opisan je u brojnim narativnim studijama; npr. (Applebee, 1978)).